L’exécution
du
juge infernal
Egzekucja
Sędziego Piekieł
SPEKTAKL
AKTORÓW
OPERY PEKIŃSKIEJ
I
TEATRU CIENI
Kontakty
:
Grupa
Le
Bal Rebondissant : Sarah Oppenheim - (00
33) 6 25 56 17 35 /
(00
86) 13671057410 / soppenheim@hotmail.com
Grupa
Han
Feizi : Han Chi – (0086)
13611021153 / hanfeizi168070@vip.sina.com
Cross-Media
Culture /
(00 33) 1 45 89 06 31 / contact@cmculture.com
«
Dzięki otrzymanemu stypendium artystycznemu CulturesFrance – Hors
les Murs, od stycznia do czerwca 2009 r. przebywałam w Pekinie w
towarzystwie grupy marionetkarzy Han Feizi piying jushe oraz
aktorów
i muzyków Akademii Opery Pekińskiej. Nasza wspólna praca
była
okazją do skonfrontowania różnych punktów widzenia na
scenę oraz
poszukiwania odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób moglibyśmy
rozwijać sposób wystawiania tradycyjnego teatru chińskiego. Po
tych sześciu miesiącach przedstawiliśmy w ramach Festiwalu
Croisements / Jiaoliu wynik naszej współpracy: spektakl
Egzekucja
Sędziego Piekieł (L’exécution du Juge Infernal), adaptację
tradycyjnej sztuki o duchach, przedstawionej tutaj przez
marionetkarzy i aktorów. Ten pierwszy etap pracy i
wspólnych
poszukiwań przekonał nas o konieczności ożywienia klasycznego
teatru w Chinach i poza Chinami oraz wyciągnięcia sztuk klasycznych
z szuflady z etykietą « sztuka muzealna », tak aby usłyszeć
je
zupełnie na nowo oraz przedstawić ich wydźwięk w dzisiejszych
czasach.
Zamierzamy
zatem w naturalny sposób kontynuować naszą pracę, przejść do
etapu dzieła ukończonego i wystawiać spektakl w Chinach, w Azji
oraz w Europie. Próbujemy rozwijać sztukę wystawiania
tradycyjnych
teatrów chińskich, tak aby dać poznać wartość przedstawienia
poprzez reguły i metajęzyk tych teatrów. Zamierzamy
również
wpływać na ewolucję ich percepcji przez różne publiczności, aby
widzowie mogli ponownie odkryć siłę oddziaływania teatrów,
które
mogą być malownicze lub egzotyczne, a niekoniecznie tylko żywą
skamieniałością, gdyż teatry te mogą być również miejscem i
źródłem dialogu w dzisiejszych czasach.
Przedstawienie
Egzekucja Sędziego Piekieł (L’Exécution du Juge infernal) jest
nierozerwalnie związane z miejscem i czasem, w którym powstało.
Dotyczy również istotnej misji chińskich
«zanikających» teatrów rytualnych i ludowych:
umożliwić widzom zrozumienie, skąd
pochodzą i zapewnić więź między przeszłością i przyszłością.
Dlatego też mamy szczerą nadzieję, że uda się nam przedstawić
ten spektakl również w chińskich wioskach, małych miasteczkach i
miastach, które były niegdyś ojczyzną teatru marionetek, a
następnie świadkiem zaniku tej sztuki.»
Sarah
Oppenheim
Egzekucja
Sędziego Piekieł (L’exécution
du juge infernal)
(adaptacja
z 铡
判官)
Egzekucja
Sędziego Piekieł
jest
wspólną produkcją grup Le Bal Rebondissant i Han Feizi mu’ou
piying jushe przy współpracy z Akademią Opery Pekińskiej w
Pekinie.
Spektakl
został przygotowany specjalnie na festiwal Croisements Jiaoliu 2009
(Chiny) przy wsparciu Departamentu Sztuki Ambasady Francji w Chinach,
CulturesFrance, Fundacji La Ferthé oraz EDF.
Czas
trwania spektaklu: 1h30
bez przerwy
Spektakl
w języku chińskim (możliwe napisy w języku francuskim i
angielskim)
Libretto
: Han
Feizi
Muzyka
: Ai
Bing
Reżyseria
:
Sarah
Oppenheim
Doradcy
sceniczni :
Zhang
Shaohua (Opera
Pekińska)
Qi
Yongheng (marionetki
cieni)
Obsada
:
Wang
Xuehua : You
Liugui
Wu
Haoyi : Liu
Jinchan
Huang
Chen : Zhang
Hong
Li
Yang : Baogong
Peng
Xiaoliang : duch
Dublerzy
marionetek :
You
Qi : Yan
Chasan
Liang
Junwei : Zhang
Bao
Li
Xuechong: zapalacz
latarni
Marionetkarze
:
Han
Chi, Han Xing, Zhao Baozhu, Zhao Shuqin, Su Hongbin, Han Jie, Li
Mengni
Muzycy
:
Muzyka
na żywo: zespół
perkusyjny
Opery Pekińskiej pod dyrekcją Ma Shuai.
Nagrania
dźwiękowe: zespół
smyczkowy
Opery Pekińskiej pod dyrekcją Shi Yingjun.
Przygotowanie
ekranów :
Zhao
Chenglu i Han Xing
Przygotowanie
marionetek :
Han
Chi, Yan Haihai, Han Xing, Zhao Chenglu
Oświetlenie
:
Benjamin
Crouigneau
O
spektaklu :
W
Święto Latarni zostaje zamordowana młoda dziewczyna,
a
narzeczony, któremu ojciec odmawia ręki córki,
zostaje
niesłusznie oskarżony
i
skazany na śmierć.
Egzekucja
Sędziego Piekieł należy
do
chińskiego kanonu « sztuk o duchach sądowych » i jest jedną
z
najbardziej pasjonujących z nich: jej intryga splata wiele
wątków,
miłosnych i sądowych, w niepowtarzalny sposób spotykają się w
niej słynny Sędzia Baogong oraz Sędzia Piekieł.
Sztuka
ta nasycona wieloma zwrotami jest jednocześnie historią miłosną i
krytyką sądową, sztuką społeczną i fantastyczną.
Baogong
i duchy są postaciami oporu, które sprzeciwiają się pustce
śmierci, a przede wszystkim niesprawiedliwości bez kary. Wciągają
nas w świat, w którym protest jest prawem każdej osoby, i to
prawem, które nie zgadza się na żadne ograniczenia.
Słowo
o
intencji twórców :
Egzekucja
Sędziego Piekieł łączy
w
sobie przedstawienie teatru cieni i teatru aktorów. Nigdy dotąd
było takiej realizacji, to połączenie jest innowacją
na chińskiej scenie artystycznej.
Nie
usuwamy cech charakterystycznych dla sposobu wystawiania sztuk przez
Operę Pekińską lub teatr cieni na rzecz gry « zachodniej »
i «
nowoczesnej ». Pracujemy na bazie szczególnych cech obu
tych
teatrów, bawiąc się iskrzeniem, jakie może wywołać ich wzajemne
przenikanie.
Mamy
nadzieję, że ta praca da drugie życie tym sztukom teatralnym,
obecnie folklorystycznym, oraz pozwoli im nawiązać dialog z
teraźniejszością, nie odcinając się jednak od korzeni ich
tradycji.
Na
scenie miesza się gra aktorów i marionetek, cienie odpowiadają
sobie wzajemnie. Ciało podobne do ludzkiego, marionetka w
zawieszeniu między dwoma światami, między życiem i śmiercią,
aktywnie i biernie, blisko i daleko od widza. Oddzielona od nas
zasłoną, na której odcina się wyraźnie lub jak przez mgłę,
przynosi zapach z daleka, zapach nierzeczywistości. Żywa osoba
grana przez marionetkę jest odrealniona, nabywa taki sam stopień
obcości jak żywy aktor grający zmarłego lub ducha.
W
tym świecie, gdzie ziemia i piekło są wzajemnym odbiciem dla
siebie, gdzie marionetki z ludzkimi gestami i aktorzy z przesadzonymi
ruchami lalek odpowiadają sobie wzajemnie, gdzie są rzeczywistość
i iluzja? Śnijmy o zaświatach, jesteśmy snem, może nawet
koszmarem piekieł?
«
Pewnego dnia Tchouang Tseu marzył , że jest motylem, motylem
zadowolonym z tego, że żyje. Ale wkrótce się obudził i
spostrzegł, że jest Tchouang-Tseu. Nie wiedział już, czy śnił,
że jest motylem, czy też był motylem śniącym, że jest
Tchouang-Tseu. »
Biografie:
Sarah
Oppenheim - reżyseria
:
Absolwentka
Ecole
Normale Superieure na kierunku Studia teatralne i Sinologia, Sarah
Oppenheim głównie skupiła się nad studiami nad teatrem chińskim
i kanonem sztuk teatralnych o duchach oraz napisała dwie prace na
ten temat „Traversée
littéraire
et scénique de L’exécution
du juge infernal”’
i „Le
fantôme, personnage de la traversée: la
représentation du fantôme
amoureux dans le théâtre chinois”.En
parallèle de ce travail universitaire, elle a réalisé trois
mises en scènes : Barbe-Bleue, espoir des femmes de Dea Loher
(2004), Mademoiselle Julie d'August Strindberg (2005) et Les
Boutiques de cannelle d'après Bruno Schulz (2006).
Równolegle
do tej pracy naukowej, przygotowała
reżyserię trzech przedstawień: „Barbe-Bleue,
espoir des femmes“ Dea Lohera (2004), „Mademoiselle Julie“
Augusta Strindberga (2005), „Les boutiques de cannelle“ wg
Brunona Schulza (2006). Pracowała
z
reżyserami takimi jak Lukas Hemleb, Bernard Sobel i Mireillle
Larroche. Elle
a réalisé en 2007 un documentaire sur les théâtres rituels
dans les campagnes chinoises : Le Masque et la Marionnette.
W
2007 r. nakręciła film dokumentalny o teatrze rytualnym w chińskich
wsiach:
„Le Masque et la Marionnette”.
W
2008 r. została laureatką nagrody
«Villa Medicis Hors les Murs» CulturesFrance.
«
Han Feizi piying jushe » - grupa
teatru cieni :
Założona
w 1992 r. w Harbin przez dramaturga i poetę Hana Feizi, grupa Han
Feizi jest jedną z dwóch zawodowych trup teatralnych marionetek
cieni istniejących obecnie w Pekinie. Jest jedyną grupą nierządową
i niezależną. Stworzona wokół wielkich mistrzów teatru,
takich
jak słynny Qi Yongheng, grupa wystawia sztuki marionetek cieni, ale
również pacynek i indonezyjskich lalek na sznurkach.
Grupa
Han Feizi gościła na wielu festiwalach artystycznych w Chinach
(Pekin, Harbin, Szanghaj) i za granicą (Korea, Japonia, etc). Grupa
wystawiła również spektakl podczas Międzynarodowego Festiwalu
Sztuki Dashanzi w 2007 r.
Wang
Xuehua – aktor
Opery
Pekińskiej :
Aktor
od najmłodszych lat, w 1997 r. Wang Xuehua zdobył dyplom Pekińskiej
Szkoły Operowej, a następnie rozpoczął studia w Akademii
Opery w
Pekinie, gdzie specjalizował się w rolach Klauna Wojownika.
W
swojej karierze grał role w sztukach klasycznych i często
wyróżniał
się rolą Sun Wukonga, słynnego Małpiego Króla. Grał
również w
wielu sztukach fantastycznych i « o duchach »,
m.in.
wcielając się w role Zhang Wenxuan w „Sanlang saisi vivant”
oraz You Liugui w „L’exécution du juge infernal”. Brał udział
w wielu międzynarodowych tournee z grupą Opery Pekińskiej oraz
grupą International Monkey Troupe.
Zhang
Shaohua – doradca
artystyczny
Opery Pekińskiej :
Mistrz
Zhang Shaohua specjalizuje się w rolach Klauna Wojownika, jednej z
najbardziej wymagających ról Opery Pekińskiej. Jest uczniem
Zhang
Chunhua, legendarnego Klauna Wojownika. Zdobył sławę grając w
Operze Pekińskiej. W niej występował przed takimi osobistościami
jak prezydent Nixon i Mao Zedong. Profesor Akademii
Tradycyjnego Teatru Chińskiego, obecnie na emeryturze,
bierze udział w nowoczesnych projektach teatralnych. W przeszłości
uczestniczył w produkcjach International Monkey Troupe oraz był
doradcą artystycznym przy realizacji „L’exécution
du
Juge infernal”.
Qi
Yongheng – doradca
artystyczny
teatru cieni :
Mistrz
Qi Yongheng, były dyrektor słynnej grupy marionetek cieni miasta
Tangshan, znany jest w Chinach jako « Mei Lanfang teatru cieni
».
Pochodzi z rodziny marionetkarzy, obecnie ma 77 lat, od 13 lat obecny
na scenie. Przez całe życie starał się rozwijać sztukę
marionetek jednocześnie zachowując tradycję. Brał udział w wielu
międzynarodowych tournee. W latach 80-tych wygłaszał konferencje i
wykłady w Europie na zaproszenie UNESCO.